Uppåt för Hundstallet på Facebook – före Zlatan och SVT Sport

Hundstallet har en av landets 100 mest populära sidor på Facebook. Enligt Medieakademins mätning för 2022 så hamnar Hundstallet på placering 77 av landets ”mäktigaste” aktörer på Facebook – en uppgång med 12 placeringar jämfört med året innan.

Medieakademin är en ideell förening som ligger bakom ”Förtroendebarometern”, som anses vara Sveriges mest uppmärksammade mätning om förtroende för bland andra medier, politik och näringsliv. Sedan fem år tillbaka gör Medieakademin även den så kallade ”Maktbarometern”, för att kartlägga vilka som har störst inflytande över det digitala medielandskapet.

När det gäller Maktbarometerns lista över de 100 ”mäktigaste på Facebook” så hamnar Hundstallet alltså på plats 77.

– Det här är ett kvitto på ett seriöst och långsiktigt arbete för en verksamhet som engagerar många av våra följare på sociala medier. Vi ser ett otroligt stort intresse och engagemang bland de som följer Hundstallet på Facebook och det här är tveklöst en viktig kanal för oss, säger Niklas Lindh, som är kommunikations- och insamlingschef på Hundstallet.

Även om Hundstallet har en bra bit över 200 000 följare på Facebook, så är det inte själva antalet som ligger bakom framgången på listan. Det är istället interaktion, det vill säga kommentarer, likes och delningar som mäts, och då hamnar Hundstallet före både SVT Sport och Zlatan på listan.

– En placering på listan i sig är inte det viktiga, utan istället att Facebook är en mycket viktig kanal för oss att nå ut med vårt arbete, och kampen för att hjälpa fler utsatta hundar till nya kärleksfulla hem, avslutar Niklas Lindh.

Flera Facebooksidor som handlar om djur hamnar högt upp på listan, som exempelvis Frusna Tassar, Kattjouren och Newsner Djur.   Hela listan hittar du här: Maktbarometern_2022-presentation-v5-web68.pdf (medieakademin.se)