Hundstallets uppförandekod
Hundstallets styrelse och medarbetare ansvarar för att denna uppförandekod efterlevs.
Svenska Hundskyddsföreningen Hundstallet är en ideell förening som vårdar hundar som inte har någon som tar hand om dem. Hundstallets uppgift är att hjälpa, vårda och omplacera utsatta hundar. Oavsett anledning till att en hund kommer till Hundstallet så gör vi allt vad vi kan för att ge varje hund just det som den behöver.
Vi tar emot hundar 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, året runt. Hundstallet får inga statliga bidrag utan finansieras helt av bidrag från allmänheten. Därför förväntas medarbetare använda Hundstallets resurser på ett ansvarsfullt och effektivt sätt, så att största möjliga effekt kan skapas för att kunna hjälpa så många utsatta hundar som möjligt.
Alla medarbetare har ett ansvar att känna till och följa Hundstallets uppförandekod, personalhandbok och övriga policys och styrdokument.
Syfte
Uppförandekodens syfte är att ge representanter för Hundstallet vägledning i vad som förväntas av dem. Uppförandekoden är ett komplement till Hundstallets vision, kärnvärden och övriga styrande dokument.
Våra kärnvärden
Hundstallets tre kärnvärden genomsyrar hela verksamheten, inklusive innehållet i denna uppförandekod. Våra kärnvärden är:
- Vi är kompetenta
- Vi tar ansvar
- Vi är empatiska
Anställda på Hundstallet, volontärer och förtroendevalda ska behandla varandra med omtanke och respekt för varandras erfarenheter, kompetenser och olikheter. Vi arbetar för att motverka alla former av diskriminering. Kränkande särbehandling och andra former av trakasserier accepteras inte inom Hundstallet.
Hundarna
Inom Hundstallet utgår vi alltid från hundarnas bästa och gör allt vad vi kan för att stötta varje individ till att få en andra chans till ett kärleksfullt hem. Det innebär att vi ger omvårdnad, stimulans, berikning och stöttning utifrån varje individs speciella behov och förutsättningar. Vi strävar efter att så snart det är möjligt hitta nya och kärleksfulla hem till de hundar som kommer till oss.
Medarbetare
Vi som arbetar på Hundstallet är representanter för verksamheten i såväl arbetssammanhang som i privata sammanhang och ska alltid agera utifrån organisationens bästa. Det innebär bland annat att:
- Diskriminering på grund av etniskt eller nationellt ursprung, kön, sexuella preferenser eller ålder vid anställning, ersättning, utbildning är inte acceptabelt.
- Hundstallet främjar ett humant arbetsklimat och tolererar inte mobbning eller trakasserier. Relationen mellan våra medarbetare bygger på ömsesidig respekt och förtroende. För Hundstallets bästa uppmanas alla medarbetare att rapportera oegentligheter till sin närmaste chef, till generalsekreteraren eller styrelseordföranden.
Använda resurser ansvarsfullt
Vi ska använda Hundstallets resurser på ett ansvarsfullt sätt med respekt för hundarna, deras tidigare och kommande ägare, våra givare och samarbetspartners.
Medarbetare ska vara insatta i och följa Hundstallets policy för att motverka oegentligheter. Med oegentligheter menas handlingar som kan ge negativa konsekvenser för Hundstallets anseende och/eller verksamhet. Exempel på oegentligheter är korruption, jäv och andra förtroendeskadliga beteenden.
Samtliga anställda på Hundstallet, volontärer och styrelseledamöter har skyldighet att anmäla oegentligheter. Vid händelse att en medarbetare/volontär/styrelseledamot upptäcker något som kan misstänkas vara en oegentlighet, ska detta rapporteras till i första hand till Hundstallets generalsekreterare. Rör misstankarna generalsekreteraren ska rapportering istället ske till föreningens styrelseordförande eller övrig styrelse.
Affärsetik
På Hundstallet är det självklart att alltid vara ärlig, rättvis och visa integritet och verka för att detta genomsyrar alla delar av vår verksamhet. Beslut ska alltid följa våra riktlinjer och policys. Till exempel ska alla medarbetare undvika intressekonflikter mellan privatlivet och Hundstallets verksamhet. Hundstallet accepterar inte mutor eller bestickning i någon form. Det innebär att medarbetare inte får erhålla personliga fördelar. Fördelarna gäller också anhöriga till medarbetare. En god affärsetik upprätthålls genom regelbunden översyn av löpande avtal och upphandlingar av leverantörer.
Tonläge
Att hitta rätt tonalitet i all form av kommunikation är alltid viktigt. När vi pratar om hundar, hundskyddsfrågor och varför hundar kommer till Hundstallet, så gör vi det utan pekpinnar och utan att skuldbelägga eller fördöma. Vi pekar inte ut någon eller några. Istället ger vi känslan av att vi faktiskt tillsammans har möjlighet att göra skillnad för hundarnas bästa.
Hantering av personuppgifter
Personuppgifter är lånad informationstillgång från individer och ska därför skyddas och hanteras varsamt. Hantering av personuppgifter regleras i Dataskyddsförordningen, även förkortat GDPR.
Medarbetare är skyldiga att följa reglerna för personuppgiftshantering och god IT-säkerhet för att skydda personuppgifter som hanteras i organisationen.
Personuppgiftsincident ska alltid rapporteras till generalsekreteraren. För mer detaljerad information se www.hundstallet.se/integritetspolicy/
Beslutad av styrelsen 230628