Lektion 1
Välkommen till Hundstallets skolmaterial. Årskurs: 1–3 Ämnen: Bild, Biologi, Samhällskunskap, Svenska
Om materialet
Det här materialet består av två lektioner, med två övningar i varje, framtaget för årskurs 1–3. Övningarna bygger på samtal, skapande och lekfullt utforskande. Fokus ligger på empati, ansvar och trygghet i mötet mellan barn och hund. Våra förslag på koppling till kursplaner hittar du längst ner på sidan.
Lektion 1
Vad behöver en hund för att må bra?
Eleverna sorterar exempel på vad som är bra och inte så bra för hundar, och samtalar om hur
vi kan ta hand om djur på ett omtänksamt sätt.
Vad säger hunden?
En övning där eleverna lär sig känna igen hundars kroppsspråk och vad det kan betyda
– till exempel glad, lekfull, osäker eller arg.
Lektion 2
Hur vi hälsar på en hund
En övning där eleverna lär sig känna igen hundars kroppsspråk och vad det kan betyda – till exempel glad, lekfull, osäker eller arg.
Hund och människa – mer lika än du tror.
Eleverna reflekterar över vad både människor och hundar behöver för att må bra, och skapar bilder eller texter kring det.
En hälsning till dig som undervisar
Vi hoppas att du och dina elever får fina samtal, nya insikter och kanske ett nytt sätt att se på relationen mellan människa och hund. Lycka till – och tack för att du tar dig tid att arbeta med de här viktiga frågorna!
Övning 1: Vad behöver en hund för att må bra?
Den här övningen hjälper eleverna att förstå vad en hund behöver för att må bra och hur vi människor kan ta ansvar för djur. Lektionen är interaktiv och bygger på bildsortering och diskussion.
Vad ska vi göra?
• Prata om vad hundar behöver för att må bra.
• Sortera bilder och ord i “bra för hunden” och “inte bra för hunden”.
• Vad kan vi tänka på och göra för att hundar ska trivas och må bra?
Varför gör vi den här övningen?
Hundar, precis som människor, har behov som måste tillgodoses för att de ska må bra. Genom att förstå detta lär vi oss också om ansvar, empati och hur vi kan möta djur på ett bra sätt.
1. Introduktion
Visa filmen om Hundstallet och inled med en kort gemensam genomgång i helklass.
Låt eleverna komma med egna tankar och förslag kring frågorna:
• Vad tror ni gör en hund glad?
• Vad tror ni gör en hund ledsen?
• Vad behöver en hund för att må bra?
Möjliga svar
Hunden blir glad när den får mat, kärlek, lek och promenader. Den behöver känna sig trygg och ha människor eller hundkompisar omkring sig.
Precis som vi människor behöver hundar få vård när de är sjuka eller har ont – därför är det viktigt att de får gå till veterinären när det behövs.
För att må bra behöver en hund också få vara aktiv, vila när den vill och få utforska sin omgivning genom att nosa och leka. Hundar, precis som vi, är olika – vissa behöver mycket motion, andra vill jobba med nosen eller ha en tydlig uppgift, och några är mest nöjda med att få följa med på utflykter och ta mysiga promenader med sin familj.
2. Sortera beskrivningar tillsammans på tavlan
Gör övningen tillsammans i helklass: Läs upp beskrivningarna nedan för eleverna, en i taget. Skriv upp två rubriker på tavlan: “Bra för hunden” och “Inte bra för hunden”. Låt eleverna fundera och hjälpa till att sortera varje beskrivning i den kategori de tycker passar bäst.
Beskrivningar
Mat och vatten: “En hund får mat och dricker vatten.”
Lek: “En hund leker och har roligt.”
Höga ljud: “En hund blir rädd av smällare och fyrverkerier.”
En kärleksfull familj: “En hund får mysa med en vuxen och ett barn.”
Ensam länge: “En hund är ensam hemma och ser ledsen ut.”
Motion: ”En hund får promenera och nosa på saker”
Trygghet: ”En hund har ställen där den kan slappna av”
Bli tvingad till något den inte vill: ”En hund tvingas hälsa eller leka”
Möjliga svar:
Bra för hunden
• Mat och vatten behöver hundar för att må bra. Maten måste vara av bra kvalitet och vatten ska alltid stå framme
• Lek är viktigt för hundens välmående. Det gör hunden gladare, mindre stressad och gör att den förstår oss bättre.
• En kärleksfull familj som låter hunden vara social och umgås med människor eller andra hundar. Vissa hundra trivs bäst i en lugn miljö, medan andra gillar att bo med barn eller andra djur.
• Promenader och att få nosa är viktigt för hundens mående. Hundar har ett superluktsinne och älskar att få nosa runt och utforska världen.
• Trygghet gör att hunden känner sig avslappnad. Hunden vill gärna ha en egen sovplats där den får vila i fred.
Inte bra för hunden
• Höga och plötsliga ljud kan skrämma hunden och göra den stressad.
• Att vara ensam länge kan göra hundar ledsna eller oroliga eftersom de är flockdjur.
• Att bli tvingad till något den inte vill är inte alltid bra för en hund, den ska få välja när den vill hälsa, leka eller vila.
Diskutera gärna:
- Finns det något som kan vara både bra och dåligt för hunden beroende på situationen?
- Hur kan vi göra hundens miljö trygg och rolig?
3. Arbeta med frågor
Låt eleverna arbeta med frågorna nedan. Äldre elever kan arbeta med frågorna i par och skriva sina svar. Med yngre elever kan det passa att arbeta muntligt tillsammans i en större grupp.
- Vad händer om en hund inte får det den behöver för att må bra?
- Hur kan vi hjälpa hundar att må bra?
- Hur kan vi vara snälla och respektfulla mot djur?
Möjliga svar:
Om en hund inte får det den behöver, kan den bli stressad, orolig eller sjuk.
Vi människor kan hjälpa hundar genom att ge dem mat, motion, trygghet och kärlek.
Att vara snäll och respektfull mot djur betyder att vi lyssnar på dem, låter dem vila när de behöver och inte tvingar dem att göra saker de inte vill.
4. Kreativ uppgift
Rita en glad hund
Eleverna får rita en glad och nöjd hund i mitten av pappret.
Runt omkring hunden ritar de fem saker som hunden behöver och mår bra av, till exempel mat, lek, kärlek, trygghet och hundkompisar.
Äldre elever kan också skriva om sakerna de har ritat.
Övning 2: Vad säger hunden?
Den här övningen hjälper eleverna att förstå hur hundar kommunicerar med kroppen och hur vi kan tolka deras signaler. Genom dramaövning och bildanalys lär sig eleverna att känna igen olika uttryck hos hundar och hur vi kan möta dem på ett tryggt och omtänksamt sätt.
Vad ska vi göra?
• Lyssna på beskrivningar av hundar och prata om deras känslor.
• Härma hundars kroppsspråk och signaler.
• Prata om hur vi ska bete oss beroende på hur en hund ser ut att känna sig.
Varför gör vi den här övningen?
Hundar pratar med kroppen, inte med ord. Genom att förstå deras signaler kan vi möta dem på ett bra sätt. Det hjälper oss att både undvika missförstånd och bygga en bättre relation med hundar.
1. Introduktion
Visa två bilder på hundar med olika kroppsspråk:
- En glad och avslappnad hund
- En hund som visar att den inte vill bli störd
Frågor att diskutera i helklass:
- Vad tror ni att hunden känner?
- Hur kan vi se det på kroppen?
- Hur ska vi bete oss när vi möter en hund som ser ut så här?
En glad avslappnad hund
En hund som visar att den inte vill bli störd
Möjliga svar
Hundar som är glada och trygga har en lös och avslappnad kropp, viftar ofta på svansen och har en öppen mun.
Rädda eller osäkra hundar kan ha svansen mellan benen, slicka sig om nosen eller titta bort.
Om en hund ser stel ut eller morrar betyder det att vi ska ge den utrymme.
2. Dramaövning – Härma hunden
Börja med att beskriva med ord hur en hund kan se ut och bete sig i olika känslotillstånd.
Använd följande exempel:
- Glad: Hunden har mjuk kropp, viftar på svansen och har öppen mun – kanske ser det ut som att den ler.
- Leker: Hunden studsar, har svansen i luften, rör sig snabbt och verkar vilja att någon ska vara med.
- Osäker: Hunden går långsamt, sänker kroppen, slickar sig om nosen eller tittar bort
- Arg: Hunden står stilla med stel kropp, visar tänderna eller morrar, och ser spänd ut.
Låt eleverna arbeta i mindre grupper med en känsla i taget:
- Eleverna härmar hundens kroppsspråk med sin egen kropp.
- En elev (eller läraren) gissar vad hunden försöker säga.
- Prata tillsammans: Hur kan vi se på hunden vilken känsla den har?
3. Arbeta med frågor
Låt eleverna fundera över följande frågor, antingen i par eller i helklass:
- Varför är det bra att kunna förstå hundens kroppsspråk?
- Hur kan vi se om en hund är glad, rädd eller arg?
- Vad ska vi tänka på när vi hälsar på en hund?
Möjliga svar
Genom att förstå hundens kroppsspråk kan vi se om den vill hälsa eller om vi ska låta den vara ifred.
Om en hund är osäker eller rädd är det bäst att låta den komma fram till oss istället för att vi går fram till den.
4. Kreativ uppgift
Eleverna får rita en hund som känner sig på ett visst sätt (till exempel glad, rädd eller trött). Samla sedan eleverna i mindre grupper och låt varje elev förklara för gruppen hur de kan se vad hunden känner och hur vi ska bete oss kring den.
Koppling till kursplaner (Lgr22)
Koppling till centralt innehåll i Biologi
- Betydelsen av kost, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.
- Människans upplevelser av ljus, ljud, värme, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
- Enkla fältstudier, observationer och experiment.
- Utförande och dokumentation med ord, bilder och digitala verktyg.
Koppling till centralt innehåll i Samhällskunskap
- Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven.
- Samtal om och reflektion över normer och regler i elevens livsmiljöer, däribland i skolan.
- Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård.
- Yrken och verksamheter i närområdet.
- Mänskliga rättigheter inklusive alla människors lika värde och barnets rättigheter.
Koppling till centralt innehåll i Svenska
- Strukturerade samtal. Att berätta om vardaglig händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
- Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer.
- Att ge och ta emot muntliga instruktioner.
- Gemensamt och enskilt skrivande. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
- Hur ord och yttranden uppfattas av omgivningen beroende på kroppsspråk, ton fall och ords nyanser.
Koppling till innehåll i Bild
- Framställning av berättande bilder, till exempel illustrationer till berättelser.
- Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
- Etiska frågor som kan uppstå vid framställning och användning av bilder.